torsdag 28 juni 2012

Uppladdning pågår

Mindre än två dygn till min första marastart. Känner mig faktiskt lite nervös. Det har jag aldrig gjort inför löpning tidigare. Men också förväntansfull. Det ska bli roligt och intressant att se hur kropp och knopp reagerar på belastningen.

Det är alltså Båstad Marathon som gäller. Sveriges tuffaste, om man går på ackumulerade höjdmetrar som man ska avverka. Lika bra det tycker jag... Åtminstone nu innan.  Sprang de inledande första sju km förra helgen och visst är det backigt. Men det är det ju i Jönköping och Hallby också så det ska ordna sig. Har hört så mycket bra om det här loppet så jag bara måste testa. Kul också att det går i trakt där vi spenderar mycket tid på somrarna.
Tog också bilen och körde mer eller mindre hela banan. Otroligt vackert när man kommer upp på åsen och böljande åkrar och havet bildar fond. Det blir viktigt att försöka ta in sådana intryck. Jag brukar uppleva toppar och dalar vid all löpträning och här kommer förmågan att ta sig upp ur dalarna verkligen att testas.

Langningsschemat från arrangörerna är minst sagt gediget. Dricka, bananer, bullar, jordgubbar, saltgurka och våfflor (!) står bland annat på menyn. För för att få chansen att få lite kraft från familjen har jag även satt dem i lite arbete med några egna stationer. Finns inget som ger energi som Arvid och Ida (och ja, du med Vickan) utmed banan.

Efter drygt halv loppet leder banan in i vackra Torekov. Där blir det nog mer publik och det är bra för att samla kraft inför banans andra tuffa stigning som startar efter 27 km. Den håller sedan i sig tills det bär ordentligt utför ner till Kattvik vid 35 km. Den utförslöpan kommer kännas i stumma lår. Var så säker.

Har varit uppe och nosat på 36 km på träning i mitt tänkta tempo så jag känner mig någorlunda trygg med förmågan. Körde lätt pass med lite fartlek i måndags och i går kväll. Det är en fantastisk känsla att vara i form. Att efter många långa distanspass och tuffa intervallpass bara gå ut och "självförtroendelöpa" och flyta fram.

Nu är det mat och vila som gäller. Vill inte krångla till saker och ting och gör inget radikalt förutom att fylla på med mer kolhydrater än vanligt. Pasta, kyckling, grönsaker. Saltar också lite extra och börjar successivt fylla på med vätska.
 
Från 5km-markeringen är det tuff stigning tills man kommer upp på platån vid Bjäre Golfklubb. Där bär det strax utför.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar