fredag 13 juli 2012

TIllbaka till sommaren



Första semesterveckan rivstartade med en liten roadtrip i Småland. Först Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Att de påstår att SMHI skrämt bort besökare pga av översvämningsvarningarna märkte inte vi mycket av. Fullsmockat. Men ändå överkomligt. För det är vackert och välskött. Och uppskattat av barnen såklart.
För mig kan man ställa upp hur många Emilar och Pippis som helst, det var nästa mål på vår resa som var den riktiga barndomsbonanzan för egen del. Min moster och morbrors Madis utanför Braås. Här har jag varit på somrarna, badat, ätit jordgubbar från eget land, lyssnat fascinerat på den stora klockan i biblioteket, suttit på verandan och druckit saft, spelat barfotafotboll i kallt gräs, matat fåren, gjort upptäcktsfärder i skogen. Känner igen alla dofter, ljud och känslor så väl. Därför är det väldigt speciellt att se sina barn få uppleva samma sak. Några timmars utflykt till Karryd, Horshaga gav bland annat inspektion av Bengans nya vindkraftverk, plantering av lärk på ett hygge ner mot sjön, kantarellycka och en väldigt smutsig bil. När Arvid klev omkring där i blåbärsriset och stolt visade upp ett par, tre blåbär var bilden av mina barndomssomrar på Madis komplett. Eller åtminstone nästan, för den fullbordades när jag klev in i det härliga köket och dofterna av vitlök och tomat som har fått puttra länge "Ullabell-style" gjorde sig påminda.
Men det är en sak som jag inte riktigt kan minnas; var det verkligen regn om somrarna förr?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar